Verfijnen en fileren van alle data in één digitale vergaarbak

Levert ongekend veel grip op de klant

Ongemerkt laat je omzet liggen of er lekt zelfs geld weg. Leads die bijna smeken om klant te mogen worden, maar ongezien blijven. Een campagne die met veel hagel schiet maar geen voltreffers oplevert. Klanten die je website bezoeken zonder ze proactief een aanbod te doen dat ze niet kunnen weigeren.

Het zijn herkenbare frustraties van marketeers, salesmanagers en businessanalisten. Terwijl een handzame oplossing binnen handbereik ligt. Het customer data platform Connect van data-analysespecialist 4orange koppelt moeiteloos alle beschikbare data en operationele systemen binnen een organisatie. Zodat de data weer gaan renderen doordat klanten en prospects altijd in het vizier blijven en individueel worden bediend. “In de kern is Connect een vergaarbak die al je relevante data en databronnen structureert, analyseert, segmenteert en activeert”, zegt Richard van Meurs, marketing/business analist bij 4orange.

In detail zien wat er gebeurt in je bedrijf

Hij geeft het voorbeeld van een e-commercebedrijf dat stuurt op totale omzet. “Die omzet van drie miljoen is verspreid over drieduizend klanten. Stel nu dat je alle inkomsten en retouren ineens per klant in beeld kunt krijgen. Op één hoop van drie miljoen omzet en 5% retouren lijkt het allemaal wel prima te gaan. Met Connect kwamen erachter dat sommige klanten alles retourneren en dat een aantal klanten meer geld retour krijgt dan er initieel was uitgegeven. Op een andere manier naar je data kijken laat op een heel gedetailleerd niveau zien wat er in feite gebeurt in je bedrijf. Dit bleek al tijdens een eerste scan die we deden. Dat sommige klanten verdienen aan hun bestelling zou anders onzichtbaar zijn gebleven”, aldus Van Meurs.

Structurele omzetverhoging

4orange laat bij geïnteresseerde bedrijven tijdens die eerste scan op basis van proof of concept met Connect meteen al zien hoe waardevol hun data zijn. “We selecteren de zinvolle data en beginnen meestal bij de marketingafdeling. Zo hebben we bij een bedrijf dat niet aan aftersales deed ingebouwd dat klanten na een aankoop na een bepaald aantal maanden automatisch een mailing krijgen met een vervolgaanbod dat past bij de eerdere aankoop. Dat had onmiddellijk een structurele omzetverhoging tot gevolg, dankzij een vrij eenvoudige ingreep met de data.”

Nieuwe intelligentie toevoegen

Met Connect breng je data samen om er vervolgens mee te ‘plug-and-playen’ in de woorden van Van Meurs. “Je kunt nieuwe data toevoegen en vanuit de basis die je hebt gemaakt kun je dingen doen als campagnes opstarten, analyses maken, customer journeys uitwerken, wat je maar wilt. Inclusief het toevoegen van nieuwe intelligentie of informatie in nieuwe velden, zoals ‘wie is er vandaag jarig’. Bedrijven met heel veel data stoppen dat veelal in een datawarehouse. Dat is ook een vergaarbak, maar dan zonder koppeling. Connect maakt die koppeling wel waarna je alles automatisch kunt inregelen en keuzes maken. Bijvoorbeeld als er een signaal naar sales moet als de omzet achterblijft bij een klant. Of dat een bepaald soort leads gebeld moeten worden omdat dat succesvol is gebleken.”

Basic marketeer kan ermee uit de voeten

Het platform vergt geen speciale IT-kennis. “De basic marketeer kan ermee uit de voeten, zeker als het gaat om lijsten en selecties maken. En uiteraard ook de data- en databasemarketeer, die begrijpt dat meer data leidt tot nog betere beslissingen. Enig volume aan data is wel vereist. Toch kan Connect ook voor B-to-B-bedrijven interessant zijn, zoals bijvoorbeeld leasebedrijven en wagenparkbeheerders. Zij kunnen met Connect proactief met retentie bezig zijn door mensen van wie het leasecontract binnenkort afloopt te benaderen. Zo hebben we bij een opdrachtgever dagelijks 75 verschillende geautomatiseerde e-mails draaien, variërend van een felicitatie als ze jarig zijn tot een herinnering om een offerte af te maken na een aanvraag.”

Afgestemde content laten zien

Niet alleen gepersonaliseerde e-mails zijn te automatiseren in Connect, maar ook campagnes, analyses en dashboarding. “Online gedrag is eveneens terug te koppelen naar de betreffende website, zodat de bezoeker voortaan op hem afgestemde content krijgt te zien. Als je eerder naar een Peugeot 108 hebt gekeken kun je bij vervolgbezoek auto’s in hetzelfde of een iets hoger segment laten zien. Ook kun je bezoekers uitsluiten, zodat je iemand die al een order heeft geplaatst dat aanbod niet meer laat zien. Maar wel dat binnenkort de winterbanden in de aanbieding zijn.”

Platform berekent en voorspelt

De analysemogelijkheden met Connect zijn vrijwel onbeperkt. “Je kunt bijvoorbeeld analyseren waarom mensen wel of niet converteren. Connect kan bekijken of dat bijvoorbeeld met leeftijd samenhangt. Het platform berekent en voorspelt dan welke nieuwe aanvragen succesrijk worden en welke niet, met bijbehorende passende opvolging.”

Meer partner dan leverancier

4orange is een klein, wendbaar bedrijf. “We opereren meer als partner dan als leverancier. En we zijn een Nederlandse bedrijf. We denken mee over oplossingen en als die er niet zijn dan maken we ze. Ons customer data platform is aan een oneindig aantal andere systemen te koppelen, of het nu om real time data gaat in auto’s, om je website, je klanttevredenheidstool of je ESP. Het heet niet voor niets Connect.”

Button Text